Vidosava KOVAČEVIĆ
Glava devojke (1909)

Tokom godina provedenih na Umetničko-zanatskoj školi, u skladu s nastavnim programom, najčešća tema Vidosavinih uljanih slika bili su portreti. Okrenuta modelima iz okruženja, najviše je slikala članove svoje porodice i prijatelje, tipične predstavnike tadašnjeg građanskog sloja. Ipak, kao posebna celina pojavljuje se i serija portreta školskih modela. Jednostavnije odeveni i postavljeni u drugačiji kontekst, oni se jasno razlikuju od reprezentativnih portreta građanske elite. Sudeći po izgledu i odeći, toj grupi bi pripadala i Glava devojke. Ovaj nepotpisani rad se, na osnovu iskaza Vidosavine sestre Milice Rakić, datuje u 1909. godinu. Reč je o portretu devojke zatvorenih očiju, s maramom na glavi. Premda je crtež jasan, počinje da se uočava omekšavanje i veća sloboda u odnosu na ranije radove. Kolorit je snažan, iako još uvek sveden na mali broj boja: crvenu pozadinu, belu odeću i žućkastu boju inkarnata. Kao novina javljaju se koloristički akcenti na licu: rumeni obrazi i bele tačke svetlosti na nosu i ustima, zbog kojih slika dobija mnogo vedriji karakter. Pored napretka u korišćenju boje, iskorak se oseća i u potezu. On više nije uglađen i homogen, već jasno vidljiv i znatno snažniji nego ranije, što doprinosi utisku živosti. Iako se po izboru teme – devojka sa zatvorenim očima – nadovezuje na dela prethodne generacije slikara poput Đorđa Krstića, Bete Vukanović i Đorđa Jovanovića, Vidosava Kovačević je portretom Glava devojke nagovestila ono što će tokom narednih godina postati osnovna preokupacija njenog slikarstva – slobodniji potez i bogatiji kolorit.

Vidosava Kovačević